7 czerwca był w naszej szkole wyjątkowy, tego dnia obchodziliśmy 20-lecie współpracy międzynarodowej.  

W roku 2002 na terenie naszej szkoły pojawił się program Sokrates Comienius. Przyniósł on nietypową na tamte czasy współpracę międzynarodową obejmującą wyjazdy studyjne uczniów i nauczycieli. W czasach bez Internetu i powszechnie dostępnych komputerów nasi nauczyciele współpracowali z trzema krajami europejskimi, realizując projekt „W zgodzie z naturą”. Naszymi szkołami partnerskimi były Stålhamraskolan z Södertälje (Szwecja), Pomatskola z Pope (Łotwa), Good Shepherd National School i Scoil Mhuire National School z Dublina (Irlandia). Nadrzędnym celem realizowanego przez nas projektu było promowanie edukacji ekologicznej wspierającej rozwój zrównoważony i edukacji prozdrowotnej. 

W 2014 współpraca międzynarodowa przeniosła się na pole programu Erasmus+, który realizowany jest w naszej szkole do dnia dzisiejszego.  

Przez ostatnie lata zrealizowaliśmy następujące projekty: 

  • Akcja 1:„W poszukiwaniu nowoczesnych metod nauczania – jak zachęcić ucznia w szkole podstawowej do nauki języka obcego” (lata 2014-2016)​  

Projekt obejmował innowacyjne w kontekście nowinek technologicznych, rozwiązania edukacyjne. Przyniósł założenie platformy elearningowej do nauczania języka angielskiego, a także wpłynął na znaczy rozwój działalności szkoły w społeczności eTwinning.  

  • Akcja 2: "MIRRORS" (lata 2016-2018) – to projekt, w ramach którego wyjazdami zagranicznymi objęci zostali nie tylko nauczyciele, ale także uczniowie. Uczestnicy podróżując do szkół krajów partnerskich (Cypru, Niemiec, Włoch i Grecji), zgłębali tajemnice integracji za pomocą metody Drama Way, Teatru Forum oraz szeroko rozumianego właczania kulturowego. W ramach tego też projektu, w 2017 roku nasza szkoła przyjęła w skromne progi naszej szkoły 24 uczniów i 9 nauczycieli na tygodniowe zajęcia pod wspólną nazwą „Erasmus+ Olympic Games”. 
  • Akcja 1: PO WER "Zastosowanie mediów społecznościowych i nowoczesnych technologii w nauczaniu odpowiedzią na zmieniające się potrzeby współczesnej młodzieży"  w ramach programu „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej“ (lata 2018-2020)​. Dążąc do zwiększania kompetencji nauczycieli w zakresie cyfryzacji, poszerzano znajomość multimediów oraz portali społecznościowych bliskich uczniowi, a mogących posłużyć jako pomoc dydaktyczna podczas lekcji. Ponadto, w myśl zasady, że kreatywny nauczyciel, to kreatywny uczeń – rozwijano kompetencje w zakresie tworzenia i kreowania. Udział w tym projekcie przyniósł naszej szkole prestiżową nagrodę Edunispiracji 2020 w kategorii projektów PO WER.  
  • Akcja 2: "BEYOND BORDERS" (lata 2018 – 2020) to kolejny projekt, w którego realizację bezpośrednio zaangażowani byli uczniowie. Ponownie pięć krajów partnerskich pod kierownictwem Niemiec współpracowało nad jednym celem, którym tym razem było ponownie działanie w kierunku oswajania nowoczesnych technologii w kontekście edukacyjnym. Uczniowie sami tworzyli prezentacji, filmy, podcasty oraz strony internetowe, a następnie pisali instrukcje DIY dla swoich rówieśników, ze wskazówkami jak najlepiej wykorzystać te narzędzia podczas lekcji.  

 

Projekty międzynarodowe się skończyły i co dalej? 

Erasmus+ w nowej perspektywie na lata 2021-2027 otworzył szansę dla szkół takich jak nasza – doświadczonych i mogących nie tylko czerpać z dorobku innych, ale i dawać. Udało nam się napisać wniosek o Akredytację, która stanowi bilet wstępu do projektów na kolejnych pięć lat. Akredytacja została nam przyznana, obecnie czekamy na część formalną. Wraz z otrzymaniem Akredytacji dołączyliśmy do prestiżowego grona szkół w Europie, które inspirują, motywują i dzielą się doświadczeniem.  

Podczas uroczystych obchodów w naszej szkole nie obyło się bez łez i wzruszeń. Prelegenci, pani Alicja Essuman-Mensah, pani Anna Smeja-Robak, pani Joanna Gralak i pan Andrzej Kowalewski – opowiadali o projektach, prezentując zmiany, jakie wniosły dla szkoły oraz fotorelację, z zagranicznych pobytów. Uhonorowano także gości specjalnych, którzy w pomogli koordynatorom projektów na różnych etapach działań. Byli to:  

  • starsza wizytator pani Katarzyna Sobieszczańska  
  • pani Marlenę Richert, inspektor z referatu Strategii i Jakości Edukacji Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Bydgoszczy   
  • pani Marię Lewandowską - Konarską, Dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 41  w latach 1999-2007  
  • pan doktor Łukasz Kosiński, Dyrektor Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy  

 

Uroczystość poprowadzili: Anna Mencfel i Wiktor Żydak z klasy 8a.  

 

Dziękujemy za przemiłe spotkanie, garść wspomnień, chwile wzruszeń i miłe wspomnienia.