Szanowni Rodzice !

 

Internet otwiera przed młodym pokoleniem wiele możliwości, ale jednocześnie niesie za sobą nowe wyzwania. Dla nastolatków staje się pozornie prostym narzędziem do kształtowania swojego wizerunku, miejscem złudnie bezpiecznym.

Hejt i mowa nienawiści to formy cyberprzemocy, które polegają na obrażaniu w sieci innych osób. To opinia dotycząca konkretnej osoby wyrażona w sposób ostry, raniący i obrażający, często wyrażający pogardę. Zazwyczaj towarzyszy temu wulgarny język. Hejt można wyrażać w sposób: słowny, pisemny i obrazkowy.

Hejt wywołuje takie same reakcje i konsekwencje jak przemoc fizyczna jaką jest bicie, popychanie, kopanie. Wydaje się, że dziś jest to jedno z najpoważniejszych zagrożeń czyhających na dzieci i młodzież w sieci. Wg badań prawie 100% młodzieży spotyka się z mową nienawiści w Internecie, 75% podczas rozmów i około 68% w miejscach publicznych. Zapewnienie swoim dzieciom poczucia bezpieczeństwa w Internecie spoczywa głównie na rodzicach. Zadaniem rodziców i opiekunów jest wpojenie dziecku zasady, że do drugiego człowieka należy odnosić się z szacunkiem, nawet jeśli nie zgadzamy się z jego poglądami lub nas zdenerwuje. Ta zasada obowiązuje nie tylko w kontaktach bezpośrednich, ale także w Internecie. Dziecko powinno mieć także świadomość, że sieć nie zapewnia całkowitej anonimowości.

Hejt w sieci powoduje groźne konsekwencje:

•    Obniża samoocenę;

•    Wywołuje negatywne emocje;

•    Może prowadzić do nasilenia się zachowań lękowych, objawów depresji;

•    W skrajnych przypadkach może doprowadzić do samobójstwa. Znane są przypadki nastolatków, a nawet dzieci, które pod wpływem nękania w sieci i hejtowania przez rówieśników targnęły się na życie.

Uczmy bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych, zapoznawania się z regulaminami serwisów społecznościowych, z procedurą zgłaszania niepożądanych treści. Ważnym celem jest nauka młodzieży samokontroli emocjonalnej. Znaczna część młodych osób pod wpływem wzburzenia emocjonalnego dokonuje w sieci wpisów lub zamieszcza treści, które są nieodpowiednie i mogą zagrażać utracie reputacji. W tym celu warto rozmawiać z nastolatkami i namawiać ich do tego, aby nie publikowali danych w sieci pod wpływem silnych emocji lub, aby przemyśleli dwukrotnie swój pomysł związany z chęcią opublikowania materiałów pod wpływem silnych wrażeń.

Dlatego rozmawiajcie z dzieckiem, jak najwięcej. I dawajcie przykład. Bo młodzi ludzie uczą się przez naśladowanie nas dorosłych.

 Gdzie szukać pomocy?

      W sytuacji naruszenia godności osobistej, zamieszczenia ośmieszającego zdjęcia, czy wpisu mamy prawo zgłosić to administratorowi strony internetowej lub serwisu społecznościowego. Administratorzy zajmujący się zgłoszeniami niepokojących sytuacji mogą usunąć obraźliwe treści, zdjęcia oraz zablokować konto osoby, która dopuściła się tego typu zachowań w sieci;

      Można napisać lub zadzwonić po pomoc: Helpline.org.pl. ( infolinia 800 100 100);

•      Telefon zaufania dla Dzieci i Młodzieży - pomoc dla młodych internautów doświadczających przemocy w sieci, tel.116 111

Więcej informacji  i porad dla rodziców i uczniów można znaleźć  na stronach :

 

 

http://globaldignity.pl/wp-content/uploads/2018/03/Global-Dignity-Poland-HEJT-RODZIC.pdf

http://fundusz-grantowy.pl/wp-content/uploads/2017/11/Poradnik_rodzica.pdf

 

Zachęcam Rodziców do zapoznania się z materiałem.

                                                                                              

 

                                                                       Paulina Plechowicz-Zmudzińska

                                                                         pedagog szkolny