BYĆ JAK PABLO PICASSO. KLASY SIÓDME I ICH MASKI KUBISTYCZNE.
Pod koniec października, jeszcze przed rozpoczęciem nauczania zdalnego, uczniowie klas siódmych naszej szkoły tworzyli maski kubistyczne, które były praktycznym elementem lekcji o tym nurcie sztuki początku XX wieku.
Uczniowie pracowali w trzy - lub pięcioosobowych grupach. W swoich pracach mieli zastosować wiadomości o sztuce kubistycznej, wykazać się kreatywnością i jednoczenie dobrze się bawić. Zadaniem młodych artystów było wykonanie MASKI KUBISTYCZNEJ za pomocą gry „Kulaj z Picasso”. Twórcy mieli rzucać kostką, aby wylosować kształt samej maski, oczu, nosa, ust i ucha lub uszu. Wylosowane kształty – często bardzo oryginalne i śmieszne – mieli odwzorować i połączyć w „kubistyczną” całość. Wyjątkiem była sytuacja, gdy kostka wskazała cyfrę sześć – wtedy mieli wymyślić je sami. Ważnym elementem były detale oraz faktura maski, one również były zaproponowane na planszy, którą prezentuję poniżej.
Efektem tej współpracy jest 13 oryginalnych dzieł, które jak tylko wrócimy do szkoły będzie można zobaczyć na specjalnie przygotowanej wystawie, na holu II piętra. Tym czasem zapraszam do obejrzenia fotorelacji z tych lekcji i podziwiania końcowych efektów pracy.
Gracjan Czapiewski
- nauczyciel plastyki i muzyki
O NURCIE
Kubizm to kierunek w malarstwie i rzeźbie powstały we Francji na początku XX wieku (ok. 1906 r.). Za jego twórców uważa się Pablo Picasso oraz Georgesa Braque. Kierunek ten przyczynił się do późniejszego rozwoju innych nurtów, takich jak na przykład futuryzm, ekspresjonizm, konstuktywizm.
Kubiści w swojej twórczości zerwali z tradycyjnymi zasadami przedstawiania rzeczywistości. Kompozycja obrazów jest niezwykła, chaotyczna. Kubistyczne przedstawienie rzeczywistości nie ma na celu jej wiernego odwzorowania niczym na fotografii. Podczas trzech faz rozwoju kubizmu, twórcy stopniowo odrzucalimodelunek światłocieniowy i perspektywę, dążyli do geometryzacji, która zaznaczona była nawet w nazwie samego kierunku (od łac. Cubus - sześcian) oraz do przedstawienie ciekawej, nowatorskiej kompozycji obrazu.
Przedmioty odzwierciedlane przez kubistów przedstawione są z wielu perspektywach. Inspiracją dla ówczesnych twórców była między innymi twórczość artystów pochodzących z Afryki. Rozwój kierunku można podzielić na kilka etapów:
1) prekubistyczny
2) analityczny
3) syntetyczny
Podczas każdego z nich twórcy kształtowali nowy kanon przedstawiania rzeczywistości oraz rozwijali charakterystyczne dla nurtu sposoby odwzorowania postaci oraz przedmiotów.
PRZEDSTAWICIELE NURTU
Z kubizmem związane było przede wszystkim nazwisko Pabla Picasso – jego obraz „Panny z Awinionu” uważany był za poprzedzający kierunek. Niemniej ważnym twórcą był Georges Braque. Znanymi twórcami kubistycznymi byli również Juan Gris, Jean Metzinger, Francis Picabia. Wartym wspomnienia jest także Giulliame Apollinare, który zajmował się teoretyczną stronę nurtu.