JAK WSZYSTKO SIĘ ŁĄCZY? OBSERWUJEMY POWIĄZANIA I ZŁOŻONOŚĆ ŚWIATA. WPŁYW SYSTEMU "BYDGOSKI ROWER AGLOMERACYJNY" NA ŚRODOWISKO LOKALNE – DZIKA 7AX.

1 [m]

 

Kolejnym zadaniem Klubu STEM była obserwacja, doświadczenia lub badanie wybranego elementu środowiska lokalnego w nawiązaniu do wcześniejszych pomysłów, zainteresowań i pasji członków i członkiń Klubu. Wybrany temat okazał się dla nich bliski i ciekawy. Klasa we wrześniu otrzymała tytuł najbardziej aktywnej klasy w szkole, w ramach akcji „Rowerowa Stolica Polski 2025”, z wynikiem 9600 przejechanych kilometrów. Uczniowie i uczennice chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami z jazdy na rowerze, a także pomysłami na to, jak można powiązać to z realizacją kolejnego zadania w projekcie. Postanowili przyjrzeć się systemowi Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA) wybierając temat: Wpływ systemu "Bydgoski Rower Aglomeracyjny" na środowisko lokalne. Każda grupa realizowała swoje zadanie: stworzenie mapki, wyszukanie i analiza statystyk z lat 2022-2024, stworzenie mapy myśli, obliczenie ilości zaoszczędzonej emisji C02 w porównaniu z samochodem osobowym, stworzenie plakatu. Wspólnie wyciągnęli wnioski z realizacji poszczególnych zadań. Wykorzystali takie narzędzia jak: aplikacja BRA, Google Maps, strony informacyjne miasta Bydgoszcz, Internet. Powstał plakat, na którym zamieszczone zostały efekty pracy wraz z wnioskami. Poniżej relacja.

„Przyjrzeliśmy się jaki wpływ na środowisko lokalne ma system Bydgoski Rower Aglomeracyjny. Stworzyliśmy mapkę ze stacjami w naszej okolicy. Umieściliśmy na diagramie liczbę wypożyczeń w latach 2022, 2023 i 2024. Porównaliśmy dane i zauważyliśmy spadek zainteresowania. Obliczyliśmy liczbę przejechanych kilometrów przez użytkowników w tych latach i przedstawiliśmy je na diagramie, wynik nas zaskoczył, bo to ponad 750 000 km. Przyjrzeliśmy się przyczynom spadku zainteresowania systemem i opisaliśmy je na mapie myśli. Obliczyliśmy, ile zaoszczędziliśmy na emisji CO2 w tych latach w porównaniu do samochodu osobowego, uwzględniając, że średnio emituje on ok. 135g CO2 na 1 km, co również nas zaskoczyło, bo to aż 100 ton dwutlenku węgla. Dodatkowo obliczyliśmy ile MY, jako klasa, zaoszczędziliśmy emisji CO2, biorąc udział w akcji Rowerowa Stolica Polski 2025. Pokazaliśmy, że rowery miejskie to nie tylko zdrowie, ale też realna pomoc dla środowiska. Przejechany dystans przez użytkowników, to tak jakby okrążyć Ziemię około 18 razy po równiku lub prawie lot na Księżyc i z powrotem. Co to oznacza dla środowiska? To tak, jakby zasadzić ok. 1600 drzew, które przez rok pochłoną taką ilość CO₂, lub wyłączyć 1,5 mln. żarówek na 1 godzinę lub nie latać 100 razy samolotem na trasie Warszawa – Londyn!!! Niestety, spada zainteresowanie systemem głównie ze względu na stan techniczny i konkurencję w postaci hulajnóg. Ten projekt pokazał nam, że nauka to nie tylko teoria z podręczników – to narzędzie, które pozwala analizować dane, wyciągać wnioski i podejmować decyzje, aktywność fizyczna to nie tylko zdrowie, ale też troska o planetę. Łącząc różne dziedziny (matematyki, geografii, sztuki, informatyki) mogliśmy spojrzeć na temat aktywności fizycznej i środowiska z wielu stron. To było ciekawe, inspirujące i bardzo praktyczne doświadczenie. Dzięki temu zadaniu zrozumieliśmy, że nawet lokalne działania mają globalne znaczenie. Oczywiście podzieliliśmy się swoimi efektami na padlecie projektu. Czekamy na ostatnie zadanie”.