MATEMATYKA Z WYOBRAŹNIĄ – PROJEKT STEAM „BAJKA MATEMATYCZNA” W KLASIE 8
Uczniowie i uczennice klasy 8a realizowali niezwykły projekt w duchu metodologii STEAM, łączący matematykę z kreatywnością, technologią i sztuką. Tematem przewodnim było stworzenie bajki matematycznej, która nie tylko opowiadała ciekawą historię, ale również zawierała zadania matematyczne z wybranego działu, z programu nauczania klasy 8.
Zespoły uczniowskie miały za zadanie: stworzyć oryginalną fabułę bajki osadzonej w świecie matematyki, wpleść w narrację co najmniej 4 zadania matematyczne (np. z równań, geometrii czy procentów), przygotować grafikę ilustrującą bajkę, zaprojektować aktywność końcową typu quiz, krzyżówka itp., opracować odpowiedzi i rozwiązania do zadań zawartych w tekście.
Projekt był realizowany zgodnie z założeniami STEAM, czyli integracją pięciu obszarów edukacyjnych:
S – Science (Nauka): Analizowali zagadnienia matematyczne, wybierali odpowiedni dział i tworzyli zadania zgodne z podstawą programową.
T – Technology (Technologia): Wykorzystali narzędzia cyfrowe do tworzenia bajek (Canva, PowerPoint, StoryJumper itp.) i sztuczną inteligencję do generowania ilustracji oraz edycji tekstu bajki.
E – Engineering (Inżynieria): Projektowali strukturę bajki i aktywności końcowej, dbając o logiczne powiązania między fabułą a zadaniami.
A – Art (Sztuka): Tworzyli oryginalne postacie, światy i ilustracje, rozwijając wyobraźnię i umiejętności narracyjne.
M – Mathematics (Matematyka): Rozwiązywali i tworzyli zadania, tłumaczyli rozwiązania, a także wykorzystywali wiedzę matematyczną w praktyce.
Powstały bajki, które były nie tylko ciekawe i zabawne, ale również edukacyjne. Uczniowie i uczennice wykazali się ogromną kreatywnością i zaangażowaniem. W fabule pojawiły się m.in. treści z działów: Zastosowanie matematyki, Liczby i działania, Wyrażenia algebraiczne i równania, Figury geometryczne na płaszczyźnie, Figury przestrzenne.
Dzięki projektowi uczniowie i uczennice: utrwalili wiedzę matematyczną w praktyczny sposób, rozwijali kompetencje cyfrowe i artystyczne, uczyli się pracy zespołowej i planowania, doświadczyli, że matematyka może być fascynującą przygodą!
Zapraszamy do zapoznania się z efektami pracy:
https://www.storyjumper.com/book/read/183460431/684c8ce5d81e4