MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MÓZGU ZA NAMI.  

1 [m]

  Raz do roku celebrujemy to święto tworząc lekcje, dzieląc się ciekawostkami i organizując  różne konkursy.

Z naszego mózgu (nie tylko w szkole) korzystamy na co dzień. Każdy dzień powinien  więc być okazją do świętowania i pretekstem do rozmowy o jego możliwościach, szansach i wydobywaniu potencjału, pamiętając o tym, że nie ma on żadnych granic. Dlatego mózg tak bardzo nas pasjonuje i każdego dnia wspólnie odkrywamy  jak można uczyć się lepiej, efektywniej, z radością i satysfakcją.

Rozmawiamy z uczniami o tym jak działa mózg i o tym co już wiadomo na jego temat z perspektywy efektywnego uczenia się. Znając prawa działania naszego mózgu, staramy się szukać strategii i dobierać sposoby uczenia się pod własne preferencje. Każdy mózg jest piękny, choć każdy potrzebuje innych metod uczenia się. 

„Umysł jest jak spadochron, nie działa jeśli nie jest otwarty” - Frank Zappa

Nasi nauczyciele, aby nauczać skutecznie od wielu lat uczestniczą w programie „Szkoła Uczącą Się”. Koncepcją tego programu jest  dbanie o  dobre relacje ucznia i nauczyciela wiedząc, że pomaga to rozwijać umiejętności uczenia się, wspiera wewnętrzną motywację i poczucie odpowiedzialności uczniów za ich własny rozwój.

Co robiliśmy w ciagu Tygodnia Mózgu w naszej szkole?

  W gabinecie pedagoga szkolnego do dyspozycji uczniów i nauczycieli przygotowano „Fitness klub dla mózgu": gry planszowe, zagadki, łamigłówki, ciekawostki, książka „Sen Alicji, czyli jak działa mózg”, karty zabaw wyciszające, wspierające regulację emocji oraz kącik relaksacyjny.

Uczniowie klas III i IV uczestniczyli w Centrum Nauki i Kultury Młyny Rothera w lekcji „Niesłyszalna muzyka fal mózgowych” - zajęcia odbyły się z pokazem interaktywnej instalacji. Dowiedzieliśmy się, jak zmierzyć czynność elektryczną mózgu metodą elektroencefalografii (EEG) oraz poznaliśmy rodzaje tzw. fal mózgowych i ich znaczenie. Szczególnej uwadze poświęciliśmy kwestii  dźwiękowego i muzycznego neurofeedbacku, czyli tak zwanego treningu mózgu. Uczniowie założyli opaski EEG i wsłuchiwali się w siebie - usłyszeli dźwiękowe interpretacje własnych fal mózgowych w formie multimedialnej instalacji Neuromuzyka.

Dla uczniów oddziału przedszkolnego i klas pierwszych przygotowano lekcję pt. „Dlaczego widzę, czuję i słyszę?” oraz „Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?”

 Uczniowie klas I-IV uczestniczyli w Treningu Uważności, natomiast dla klas V-VIII przygotowano Trening Relaksacyjny Jacobsona.

Na lekcjach wychowawczych w klasach starszych zgłębialiśmy wiedzę o mózgu wykorzystując w pracy z grupą różne zagadki, gry komunikacyjne oraz inne propozycje Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika we współpracy z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli, Centrum Nauki i Kultury Młyny Rothera, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy oraz instytucjami edukacji i kultury w województwie kujawsko-pomorskim.

Nauczyciele i rodzice naszych uczniów wzięli udział w wybranych wykładach w Instytucie Psychologii UMK w Toruniu oraz Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.