We wtorek - 18 kwietnia klasy 4a i 5a wzięły udział w warsztatach „Kryptonim Experyment” w Centrum Nauki „Experyment” w Gdyni. Podczas zajęć uczniowie rozwiązywali zagadki i łamigłówki o charakterze matematycznym, analizowali mapy oraz rozszyfrowywali zapisy w zakodowanych notatkach. Zajęcia prowadzone były metodą escape room. Uczniowie po zapoznaniu z fabułą wcielili się w rolę tajnych agentów. Aby rozwiązać zagadki i łamigłówki musieli wykazać się spostrzegawczością i logicznym myśleniem oraz nawiązać współpracę wewnątrz grupy. W ramach warsztatów utrwalali umiejętność dekodowania informacji, myślenia analitycznego i pracy w grupie, wykorzystania ciągów matematycznych oraz cech podzielności liczb. Doskonalili wiedzę dotyczącą orientacji w przestrzeni, kierunki świata, położenie geograficzne, a także prowadzili obserwacje przy wykorzystaniu map, różne rodzaju kłódek czy latarek UV.

Po wykonaniu misji udaliśmy się na zwiedzanie wystaw, które poruszały wiele fascynujących tematów:

- Wystawa „Akcja człowiek”, która dotyczyła budowy ciała człowieka i procesów w nim zachodzących. Zajrzeliśmy do wnętrza człowieka, dowiedzieliśmy się jak nasze ciało zmienia się z wiekiem, ile zawiera wody, jak długo trawimy mięso, jakie mamy zmysły i czy potrafią nas skutecznie oszukiwać. Mogliśmy rozłożyć na części pierwsze nasze organy i przeprowadzić bezkrwawą operację.

- Wystawa „Niewidoczne siły” prezentowała wiele zagadnień z dziedziny fizyki min. z dynamiki, termodynamiki, elektryczności czy drgań. Poznaliśmy naturę dźwięku, sposób działania dźwigni, dźwigu hydraulicznego. Sprawdziliśmy, jak działa linia wysokiego napięcia, co się dzieje w próżni, dowiedzieliśmy się dlaczego komputery posługują się językiem binarnym i zmierzyliśmy siłę uderzenia swojego ciała.

- Wystawa „Kierunek zdrowie” odwoływała się do stylu życia, profilaktyki, emocji, pierwszej pomocy. Stanowiska prezentowały urządzenia pomiarowe, symulatory urządzeń ratowniczych, aplikacje symulujące zachowania w skrajnych sytuacjach. Część stanowisk wymagała różnego rodzaju interakcji i wysiłku min. sprawności fizycznej, intelektualnej czy czasu reakcji. Lubiący rywalizację mogli poznać siłę swojego umysłu, zobaczyć własne fale mózgowe, a nawet siłą woli strzelić gola.

- Wystawa „Hydroświat” przedstawiała wodę z wielu różnych perspektyw jako zdumiewającą substancje o ciekawych właściwościach. Mogliśmy poznać sposób w jaki kumuluje się energię w elektrowniach szczytowo-pompowych i jak czerpie się ją ze spiętrzonych wód elektrowni przepływowych. Poznaliśmy działanie takich wynalazków  jak śruba Archimedesa czy fontanna Herona. Wprawiając w ruch wir wodny, sprawdzaliśmy, dlaczego w odpływie umywalki woda płynie w prawo i jak by to wyglądało na równiku. Wypróbowaliśmy również symulator funkcjonowania portu, jak prawidłowo wprowadzić statki do basenu, bezkolizyjnie przycumować i zadbać o czas całej operacji.

To tylko kilka z wystaw, które odwiedziliśmy. Było sporo nauki, wiedzy, a przede wszystkim dobrej zabawy, co można zauważyć na załączonych zdjęciach i filmiku.