„NIEPODLEGŁA – PAMIĘTAMY I ŚWIĘTUJEMY” – PROJEKT STEAM KLAS 4-8

Z okazji Narodowego Święta Niepodległości uczniowie i uczennice naszej szkoły aktywnie włączyli się w obchody, łącząc patriotyzm z rozwijaniem swoich umiejętności. W dniach 3-7 listopada społeczność uczniowska klas 4-8 realizowała wyjątkowy projekt STEAM, którego celem było uczczenie 11 Listopada w sposób kreatywny i interdyscyplinarny. Pomysłodawcą projektu była klasa 7a wrazz wychowawczynią panią Katarzyną Fredyk, panem Gracjanem Czapiewskim i panem Andrzejem Kowalewskim, a w jego realizację zaangażowali się wychowawcy, nauczyciele przedmiotów oraz uczniowie i uczennice klas 4-8.

Zajęcia z wychowawcą rozpoczęły się projekcją filmu przygotowanego przez klasę 7a i panią Katarzynę Fredyk we współpracy z chórem szkolnym pod kierunkiem pana Gracjana Czapiewskiego. Podczas filmu klasy odśpiewały hymn polski „Mazurek Dąbrowskiego” oraz „Odę do radości” i pieśni patriotyczne: „Piechota”, „Pierwsza Brygada” z akompaniamentem chóru szkolnego. Uczniowie i uczennice mieli okazję również obejrzeć materiał IPN przedstawiający drogę do odzyskania niepodległości „Gra o niepodległość”. Film zakończył się wystąpieniem solistki, Amelii W. z klasy 6a, która wykonała utwór „Dziewczyna z granatem w ręku”. Narratorami w filmie byli: Lena W., Milena O., Oskar K. i Witold B. z klasy 7a.

Po obejrzeniu filmu każda klasa wspólnie wypełniała multimedialną kartę pracy, którą od strony merytorycznej opracował pan Andrzej Kowalewski, a wersję interaktywną przygotowała pani Katarzyna Fredyk. Większość klas uzyskało wynik 100% poprawnych odpowiedzi. Dodatkowo zostali wybrani przedstawiciele, którzy wzięli udział w podsumowaniu projektu.

Link do karty pracy: https://kartapracy.my.canva.site/karta-pracy-niepodleg-a-polska.

Nauczyciele historiiotrzymali fragmenty mapy Polski sprzed 1918 roku, puzzle z zaznaczonym miastem, po jednym puzzlu dla klasy. Zadaniem uczniów i uczennic na lekcji historii było wyszukanie informacji o roli zaznaczonego miasta w odzyskaniu niepodległości zarówno przed jak i po 1918 roku. Informacje zostały umieszczone na fragmentach mapy w formie pisemnej oraz za pomocą kodów qr, które przekierowują do narzędzia Padlet. Puzzle zostały również „upiększone” przez uczniów i uczennice dodatkowymi elementami i ilustracjami.

Na lekcjach matematyki klasy pracowały nad zaszyfrowaniem patriotycznej wiadomości za pomocą szyfru Cezara. Każda część wiadomości składała się z pięciu zdań, co pozwoliło na pracę w grupach. Zaszyfrowane wiadomości zostały naklejone na puzzlach podczas podsumowania.

Na lekcjach plastyki uczniowie i uczennice klas 4-7 tworzyli kokardy narodowe jako symbol patriotyzmu i szacunku dla tradycji.

Na zajęciach języka polskiego ósmoklasiści redagowali ogłoszenia i zaproszenia na szkolne wydarzenia związane z 11 listopada, doskonaląc przy tym formy wypowiedzi przydatne na egzaminie ósmoklasisty. Młodsi uczniowie i uczennice z klas 4b, 5b i 6a przygotowali plakaty pod hasłem „Polscy poeci o Polsce”, prezentując twórczość Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Wisławy Szymborskiej i wielu innych literatów.

Na zajęciach języka angielskiego klasa 5a i 7a stworzyły patriotyczne plakaty w języku angielskim.

W piątek 07.11, o godz. 11:11, cała szkoła wzięła udział w akcji „Do hymnu”, wspólnie odśpiewując „Mazurek Dąbrowskiego”. Następnie o 11:45, odbyło się podsumowanie projektu, uroczyste łączenie puzzli w jedną wielką mapę Polski, symbolizującą jedność i współpracę. W podsumowaniu wzięli udział wcześniej wytypowani przedstawiciele każdej z klas 4–8. Na mapie znalazły się informacje historyczne, zaszyfrowane wiadomości oraz elementy przygotowane przez uczniów.

Wszystkie prace wykonane przez uczniów i uczennice w trakcie tego tygodnia: plakaty „Polscy poeci o Polsce”, plakaty anglojęzyczne, zaszyfrowane wiadomości jak i mapa Polski zbudowana z puzzli, ozdobiły szkolne korytarze, tworząc wyjątkową, refleksyjną atmosferę.

Projekt był realizowany w duchu metody STEAM, łącząc naukę, historię, matematykę, technologię, języki i sztukę. Dzięki wspólnej pracy społeczności uczniowskiej i grona pedagogicznego powstało wyjątkowe dzieło, które na długo pozostanie w pamięci naszej szkoły.