Oficjalnie zakończyliśmy udział w programie z ramienia Centrum Edukacji Obywatelskiej “Szkoła Demokracji 2024/25”, który został również objęty honorowym patronatem Ministerstwa Sprawiedliwości. Gwoździem programu była realizacja projektu uczniowskiego, dzięki któremu nasza młodzież jeszcze bardziej zaangażowała się w życie szkoły, rozwijała postawy obywatelskie, uczyła się odpowiedzialności za swoje otoczenie, doskonaliła umiejętność współpracy z innymi i zwiększyła swoją decyzyjność oraz sprawczość.
Od października do czerwca Samorząd Uczniowski wykonał szereg działań, które poszerzyły ich wiedzę i kompetencje związane z samorządnością. Regularnie braliśmy udział w spotkaniach na platformie online, zarówno dla zespołów uczniowskich jak i opiekunów Samorządu Uczniowskiego oraz Dyrektorów szkół. Uczestniczyliśmy również w stacjonarnych warsztatach w szkole, które poprowadziła nasza mentorka w programie - pani Magda Domańska. To ona pokazała nam kryteria dobrego Samorządu Uczniowskiego oraz obszary jego działania, przedstawiła sposób planowania projektów społecznych i skuteczne metody ich realizacji. Wzięliśmy też udział w webinarium z amerykańskimi aktywistami, aby poznać sposoby na angażowanie się w sprawy społeczne w Stanach Zjednoczonych oraz grywalizowaliśmy z Samorządami Uczniowskimi z całej Polski podczas festiwalu internetowego “Akcja Samorząd - uwalniamy uczniowską energię!”. Zwieńczeniem naszych działań był projekt uczniowski, który krok po kroku samodzielnie realizowaliśmy przez 5 miesięcy.
Coraz większą uwagę w edukacji poświęca się na dobrostan uczniów. Nic dziwnego zatem, że w szkolnych przestrzeniach przybywa kącików relaksacyjnych – to realna potrzeba w nowoczesnej szkole. Taki też wniosek został zanotowany po diagnozie potrzeb, którą Samorząd Uczniowski przeprowadził na początku II semestru. Celem naszego projektu było zatem stworzenie miejsca, w którym uczniowie mogliby spędzać miło czas podczas przerw, odpocząć, porozmawiać, wyciszyć się. Na realizację celu złożyło się wiele godzin spotkań, rozmów i dyskusji. To my, uczniowie, pozyskiwaliśmy środki finansowe, tworzyliśmy projekty graficzne strefy wypoczynku, szukaliśmy odpowiednich mebli i elementów wyposażenia, ustalaliśmy plan budżetowy, budowaliśmy donice i rozmnażaliśmy kwiaty doniczkowe, pisaliśmy regulamin, za każdym razem angażując możliwie jak największą część społeczności szkolnej.
Kiedy już wszystko było prawie gotowe, zorganizowaliśmy jeszcze konkurs na nazwę dla nowo powstałej przestrzeni. No bo niby czemu miałaby się nazywać “kącikiem relaksacji” czy “miejscem wypoczynku”, tak jak w każdej innej szkole? Ten projekt musiał odzwierciedlać naszą wizję świata, od A do Z. Daliśmy zatem możliwość każdej klasie na wymyślenie 3 nazw. Miały być one krótkie (do 5 wyrazów) i nazwiązywać do przeznaczenia tej strefy. Wśród propozycji pojawiły się takie hasła, jak: polana piknikowa, wyspa relaksu, ocean odpoczynku, poduszkolandia, resetownik, kącik goatów, leżakówka, strefa ładowania baterii, baza spokoju, pufolandia, chillroom, planeta odpoczynku, sześciokąt relaksu, kraina puf czy kółko szczęścia i relaksu. Wszystkie pomysły poddaliśmy głosowaniu - każdy uczeń mógł wybrać swoich faworytów. Wygrała nazwa “STREFA CHILLU”, a autorami zwycięskiego tytułu są uczniowie i uczennice klasy 4a. Gratulujemy kreatywności i spodziewajcie się od nas nagrody w postaci słodkiego upominku ;)
Dziękujemy wszystkim, którzy nam towarzyszli w tej projektowej przygodzie, a zwłaszcza: Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej, która była motorem zmian, Dyrektorowi szkoły Wojciechowi Konarskiemu, który zawsze wspiera nasze inicjatywy oraz Radzie Rodziców, która chętnie nam pomaga pokonywać różnego rodzaju trudności.
A teraz czas udać się na zasłużony odpoczynek! ;)