We wtorek, 7 października, w naszej szkole odbyło się wyjątkowe posiedzenie, którego pomysłodawcą był Ksawery Sycha z klasy 8b. Chęć zorganizowania szkolnej debaty zrodziła się u niego podczas mobilności w ramach Erasmus+, a że w naszej szkole głos uczniów jest ważny, zorganizowaliśmy debatę dla członków Rady Samorządu Uczniowskiego. Spotkanie było okazją do zaprezentowania ich pomysłów, energii i poczucia humoru, zanim wybiorą spośród siebie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady SU. Spotkanie prowadził Moderator, w którego rolę wcielił się Cyprian Gonicki z klasy 8a. Zadawał on zgromadzonym szereg pytań – tych poważnych i zupełnie nietypowych. Każdy uczestnik debaty odpowiadał zgodnie z wylosowaną wcześniej kolejnością, a na swoją wypowiedź miał maksymalnie 2 minuty. Uczniowie zmierzyli się z takimi pytaniami:
1. Co chciał(a)byś zmienić lub wprowadzić w naszej szkole w pierwszej kolejności?
Wśród odpowiedzi najczęściej pojawiały się deklaracje o większej ilości dni tematycznych i konkursów oraz, jak co roku, o lepszym papierze toaletowym. Zgromadzeni poruszyli również temat szczęśliwego numerka, szkolnego kalendarza z harmonogramem wydarzeń i dni wolnych oraz tablicy informacyjnej z ważnymi wiadomościami, np. godzin otwarcia boiska podczas przerw. Najbardziej intrygujący wydał się jednak pomysł o "budce ciszy" dla uczniów.
2. Jak zachęcisz innych uczniów, by chętniej angażowali się w życie szkoły?
W tej kwestii najlepszą propozycją okazała się "skrzynka z pomysłami", do której każdy mógłby w ciągu roku wrzucić swoją sugestię. Uczestnicy debaty uznali także, że przydałoby się więcej pogadanek podczas lekcji wychowawczych dotyczących bieżących wydarzeń, a w sprawach wysokiej wagi należałoby za każdym razem przeprowadzić głosowanie lub burzę mózgów np. za pomocą Padleta. W ten sposób Rada SU pokazałaby uczniom, że ich zdanie się liczy.
3. Które z twoich cech charakteru sprawiają, że jesteś idealnym kandydatem na Przewodniczącego Rady Samorządu Uczniowskiego? Zaprezentuj je w formie hasła reklamowego.
Okazało się, że uczniowie świetnie potrafią w promocję. Najbardziej przypadły nam do gustu te slogany: "Jestem niski, dzięki czemu każdego zauważę i każdego wysłucham", "Nowy rok, ta sama energia, ale większa determinacja", "Jestem bardzo komunikatywny i mam w szkole dużo kontaktów, dlatego będę świetnym łącznikiem" oraz "Nie obiecuję cudów. Ja obiecuję działać, bo razem możemy więcej".
Nie zabrakło także lżejszych pytań, które pozwoliły spojrzeć na życie szkoły z dystansem i humorem. Oto one:
4. Pocierasz lampę Alladyna i wychodzi dżin. Masz 3 życzenia, ale każde z nich musi dotyczyć życia szkolnego. Co powiesz?
Odpowiedzi uczniów: przyspieszenie remontu, skrócone lekcje, dłuższe wakacje, brak problemu bullyingu.
5. Jaką supermoc chciał(a)byś mieć jako Przewodniczący Rady Samorządu Uczniowskiego i jak byś ją wykorzystał(a)?
Odpowiedzi uczniów: "szybko się przemieszczać i być w każdym miejscu na czas", "przewidywać przyszłość, aby znać nadchodzące trudności i im zapobiegać", "czytać w myślach, aby wiedzieć kto i co sądzi o tym, co się dzieje w szkole oraz móc reagować na czyjeś skrywane problemy".
Po debacie Moderator przeprowadził tajne głosowanie. Mamy przyjemność ogłosić, że Przewodniczącym Rady Samorządu Uczniowskiego został Ksawery Sycha z 8b, a Wiceprzewodniczącym Ryszard Zehner, również z klasy 8b.
Dzięki takim wydarzeniom uczymy się, że samorządność to nie tylko obowiązek, ale też świetna okazja do wspólnego działania i zabawy.