Spotkanie z Teatrem Profilaktycznym „Nawigator” 

W ramach współpracy z Bydgoskim Ośrodkiem Rehabilitacji, Terapii Uzależnień i Profilaktyki „BORPA” zaprosiliśmy do naszej szkoły Teatr Pomorska Profilaktyka „Nawigator”. Uczniowie klas młodszych wzięli udział 4 spektaklach teatralnych opartych na znanych motywach bajkowych. Dzieci nie tylko słuchały przekazywanych treści o charakterze wychowawczym, ale mogły też aktywnie uczestniczyć w przedstawieniu – śpiewać, prowadzić dialogi z aktorami a nawet występować na scenieJ Było dużo wiedzy na temat bezpieczeństwa, dbania o zdrowie, umiejętności nawiązywania dobrych relacji rówieśniczych, szacunku dla drugiego człowieka 

 

„Świat według Reksia” – klasy 0, 1a, 1b, 2c  

Opis bajki:  

Rodzice rozbrykanego Dominika przygarniają do domu porzuconego przez właścicieli psa. Mają nadzieję, że w ten sposób spełnią marzenie synkaJednak ten nieoczekiwany prezent nie cieszy Dominika, który uważa, że zabawki mają być nowe, by wzbudzać nimi podziw u rówieśników.  
Ważne jest również, że dbanie o nie kończy się natychmiast wtedy, gdy już się znudzą. Wolny czas potrzebny jest bowiem na prawdziwą zabawę w świecie internetowych gier. Taki właśnie byłby los najnowszego prezentu, gdyby nie zaskakujący fakt: Reksio, to pies który umie mówić.  

I chociaż z początku chłopcu bardzo nie podoba się to, co Reksio ma mu do powiedzenia. Jednak splot niezwykłych zdarzeń pozwala Dominikowi odkryć potęgę dobra i mądrości 

 

 „Magiczna księga świata” – klasy 2a,2b 

Opis bajki 

Nagła przerwa w dostawie prądu jest dla kilkuletniego Antka niemiłym zaskoczeniem.  Okazuje się, że kiedy ekrany telewizora i komputera przestają żyć swoim barwnym życiem to i życie chłopca traci sens. Pozostaje grzecznie, ale bardzo niechętnie zająć się porządkami w swoim pokoju, odrobieniem zaległych lekcji i tymi wszystkimi rzeczami, o które proszą rodzice, a na które nigdy nie ma się czasu… Za sprawą fenomenu teatru wyobraźnia chłopca poprowadzi jego i widzów drogą poznania różnorodności ludzi, ich spraw, radości, trosk i marzeń. A kluczem do ich zrozumienia będą niezwykłe, sceniczne spotkania Antoniego z przedstawicielami innych ras i kultur. Wyjątkowa atmosfera podczas spektaklu, pozwala zrozumieć, że postawa otwartości i akceptacji, woli porozumienia oraz ciekawości dotyczącej poznawania różnic pozwala zrozumieć człowiekowi, kim jest i jakie przed nim, jako gospodarzem świata, stoją wyzwania i obowiązki. 

 

„Zagadki wróżki Szeherezady” - klasy 3a,3b 

„Bieda temu dokuczy, kto się za młodu... nie uczy”/księga Szeherezady/ 

Beztroski książę Sindbad, który nie lubi się uczyć, otrzymuje od dobrej wróżki tajemnicza księgę z zagadkami. Bohater odgaduje po kolei każdą z nich i zdobywa wiedzę o tym, co jest ważne w życiu.  Książę wyrusza w morską podróż na spotkanie przygód, które pozwolą mu odkryć tajemnice księgi. Na każdym etapie tej baśniowej eskapady towarzyszą mu najmłodsi widzowie, wciągnięci już od pierwszych słów spektaklu w wir baśniowych zdarzeń. To ich pomoc, rady i wskazówki pomagają Sindbadowi zrozumieć znaczenie czarodziejskich zagadek i przezwyciężać własną słabość. „Jeśli kochanym chcesz być to... wyrzuć z serca całe zło” /księga Szeherezady/ 

Na wyspie poczciwego zabawnie złośliwego czarnoksiężnika Karabadona - Sindbad poznaje siłę, ukrytą w szacunku do nauczycieli i rodziców, pracowitości i wytrwałości. Przezorność w

kontaktach z nieznajomymi pozwalają im wyjść zwycięsko z pułapki, jaką jest kontakt z niebezpiecznymi napojami, używaniem niegrzecznych słów i nagannym zachowaniem. Przygoda z uwolnieniem Dżinna, zamkniętego w starej lampie, to najlepszy przykład na to, że wspólna praca, życzliwość dla innych, niesienie pomocy potrzebującym dają poczucie osobistego szczęścia. 

 „Nie poskąpi ci życie radości, gdy w sercu masz pełno... miłości” /księga Szeherezady/ 

Radosne zakończenie spektaklowych perypetii księcia Sindbada poprzedza ostatnia, najważniejsza próba. Bohater odkrywaze prawdziwa magia, dająca szczęcie i powodzenie, sławę i szacunek kryje się w codziennym trudzie obdarowywania i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu najbliższych. Jest to opowieść błyskotliwie łącząca w sobie tajemniczość świata Baśni Dalekiego Wschodu ze współczesną rzeczywistością, w której rozwija się potencjał wyobraźni najmłodszych widzów.  

 

„Nie poniżaj” - klasy 4a,4b 

Opis spektaklu:  

Plan obchodów święta patrona szkoły zakłada, że będzie to czas wolny od zajęć lekcyjnych. Zamiast tego uczniowie tego dnia będą wspólnie realizować przygotowane wcześniej wydarzenia artystyczne  i sportowe.  

Paweł, który często sprawia problemy wychowawcze, ma jednak inny scenariusz - chce, aby jego klasa poszła na wagary. Pawła wyróżnia spośród rówieśników przekonanie, że siła fizyczna i zastraszanie za pomocą wpisów w Internecie to ścieżki do zdobycia popularności. Skupił wokół siebie grupę kolegów, którym imponuje lekceważący stosunek do nauki, a także częste podejmowanie zachowań ryzykownych. Paweł wykorzystuje swoją pozycję dokuczając koledze z klasy. Chory na cukrzycę Jasiek jest głównym bohaterem niewybrednych wpisów w Internecie, zaczepek, prowokacji. Nieodpowiedzialny plan Pawła tylko po części się udajewiększość uczniów rozumie, że nie można pójść na wagary. Skłania to Pawła i jego kolegów do podstępnego ataku na Jasia w celu wymuszenia na nim ucieczki z lekcji. Jasiek próbuje przeciwstawić się prześladowcom, jednak w końcu się poddaje 

Jednak wydarzenia wymykają się spod kontroli i nad życiem chorego chłopca zawisa realne niebezpieczeństwo. Ta sytuacja zmusza szkolną społeczność do weryfikacji sposobu myślenia zmiany zachowania. 

Spektakl w konwencji teatralnej jest kompleksowym zapisem procesu narastania problemów związanych z uzależnieniami od wirtualnego świata gier komputerowych, rozładowywania napięcia poprzez zachowania ryzykowne, stosowaniem przemocy fizycznej i psychicznej oraz pokazaniem możliwości odbudowania  empatii w środowisku rówieśniczym.