STACJE DYDAKTYCZNE NA LEKCJACH NIEMIECKIEGO, CZYLI ZDOBYWANIE WIEDZY PRZEZ DOŚWIADCZENIE

Metoda ta polega na rozwiązywaniu przez uczniów różnych zadań, najczęściej poprzez praktyczne działanie, przemieszczając się po klasie, holu szkoły, czy w przestrzeni wokół szkoły. Polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Jak powszechnie wiadomo, najlepiej i najdłużej zapamiętujemy to, co sami zrobimy, dlatego tak ważne w procesie nauczania są metody aktywizujące. Metoda stacji dydaktycznych umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy przez doświadczenie. Uczniowie, pracując w grupach lub parach, wykonują zadania przygotowane przez nauczyciela na stanowiskach (stacjach), co dostarcza im wielu pozytywnych emocji związanych z zabawą i rywalizacją. Ogromną zaletą jest pobudzanie aktywności wszystkich uczniów przez cały czas trwania lekcji. Rola nauczyciela jest zminimalizowana. Metoda ta daje uczniom poczucie przynależności do grupy, możliwość wykazania się inicjatywą, szansę odniesienia sukcesu. W małej grupie pracują nawet ci uczniowie, którzy nie osiągają najlepszych wyników w nauce, a którzy dzięki kolegom czują się pewniej. Uczniowie, pracując w grupach, zdobywają umiejętności współpracy z innymi i respektowania przyjętych zasad, rozwijają umiejętność komunikowania się. Ogromne znaczenie ma także wartość integracyjna oraz zabawowy charakter tego sposobu uczenia się. Zajęcia prowadzone metodą stacji zwiększają atrakcyjność lekcji językowych, ponieważ obfitują w ciekawe rozwiązania, wyzwalają w uczniach kreatywność i otwartość oraz motywują ich do nauki.

Zaprezentowane w tym krótki filmiku stacje miały sprawdzały znajomość liczb i umiejętność liczenia do 12. Zadania wyglądały następująco:

1. Wpisz brakujące liczby w puste miejsca na rysunkach przedstawiających liczbowe stonogi i nazwij je po niemiecku.

2. Zaprojektuj swój własny tort i powiedz, ile masz lat.

3. Zagraj w grę Jaś Połykacz.

4. Narysuj na plecach koleżanki/kolegi różne liczby. Spróbuj je odgadnąć i nazwać po niemiecku.

5. Rzucaj kostką i nazywaj po niemiecku ilość oczek. Następnie spróbuj dodawać je do siebie. Jaki będzie wynik?

6. Zgadnij, ile żetonów znajduje się w każdym pudełku od zapałek. Podaj ich ilość po niemiecku.

7. W jakiej kolejności ułożysz fragmenty rysunku, aby powstała papuga? Wpisz kolejne numery.

8. Czy potrafisz liczyć jak Indianie? Pokazuj liczby i nazywaj je po niemiecku.

Wszyscy uczniowie na początku lekcji otrzymali też karty sukcesu, na których dokonywali samooceny i oceny koleżeńskiej. Na wybranych stacjach znajdowały się dodatkowo koperty kontrolne z prawidłowym rozwiązaniem, które uczniowie mogli otworzyć po ukończeniu zadania. Dzięki temu uzyskaliśmy informację zwrotną o stopniu realizacji zadań i ich atrakcyjności.

Fragmenty zajęć można obejrzeć poniżej.