STEAM-OWE PRZYGODY PIERWSZAKÓW – „CO PŁYWA? CO TONIE?”
W ramach programu „STEAM-owe przygody pierwszaków” uczniowie klasy 1a zrealizowali projekt badawczy pt. „Co pływa? Co tonie?”. Jego celem było rozbudzenie ciekawości dzieci dotyczącej zjawisk fizycznych, odkrywanie świata poprzez doświadczenia oraz wprowadzenie najmłodszych w świat naukowego myślenia poprzez obserwację, stawianie hipotez, przeprowadzanie eksperymentów i wyciąganie wniosków.
Pierwszaki rozpoczęły zajęcia od rozmowy o tym, co może pływać, a co tonąć w wodzie. Uczniowie formułowali swoje przypuszczenia. Następnie przyszedł czas na najważniejszy etap — eksperymenty z wodą. Dzieci badały zachowanie różnych przedmiotów: papieru, drewna, metalu, plastiku, korka czy gąbki. Każdy test wywoływał ogromne emocje i radość odkrywania, a uczniowie z zaangażowaniem porównywali swoje przewidywania z wynikami doświadczeń i notowali wyniki.
Aby lepiej zrozumieć zjawisko pływania, dzieci obejrzały krótką animację edukacyjną dotyczącą wyporu. Następnie wcieliły się w rolę młodych konstruktorów — projektowały i budowały własne tratwy z papieru, korków, patyczków i plasteliny. Każda konstrukcja była inna, wyjątkowa i sprawdzona podczas wodnego testu. Dzieci z dumą obserwowały, czy ich tratwy utrzymają się na powierzchni i jak długo będą mogły pływać.
Nie zabrakło również twórczej części plastycznej — uczniowie wykonali łódki techniką origami, a następnie je ozdobili. W trakcie doświadczeń pierwszaki liczyły przedmioty, porównywały wyniki, klasyfikowały obiekty oraz zapisywały obserwacje, ćwicząc przy tym logiczne myślenie oraz umiejętności matematyczne.
Dzięki projektowi dzieci odkryły, że nauka może być wspaniałą przygodą, a samodzielne eksperymentowanie to doskonały sposób na poznawanie świata. Uczniowie rozwijali ciekawość, kreatywność, współpracę oraz umiejętność wyciągania wniosków — a przede wszystkim świetnie się bawili.









