Uczniowie klasy 5b mieli okazję zanurzyć się w świecie starożytnych mitów i połączyć go z nowoczesnym podejściem STEAM. Wszystko za sprawą projektu „12 wyzwań Heraklesa – siła, spryt czy sztuka?”, który pokazał, że nawet najstarsze opowieści mogą stać się inspiracją do kreatywnych i interdyscyplinarnych działań.
Na początku uczniowie przypomnieli sobie postać Heraklesa oraz jego dwanaście legendarnych prac. Podczas dyskusji zastanawiali się, które wyzwania mogły wymagać ogromnej siły, które sprytu, a które pomysłowości. Następnie wybrali jedno lub dwa zadania Heraklesa i sformułowali własne pytania badawcze, np. „Czy pokonanie Hydry było bardziej efektem siły, czy sprytnego planu?”.
W kolejnych etapach uczniowie prowadzili mini-badania: analizowali opisy mitycznych stworzeń, wyszukiwali informacje w źródłach cyfrowych, a nawet wykonywali proste doświadczenia fizyczne, takie jak testowanie wytrzymałości różnych materiałów. Na tej podstawie projektowali i budowali własne modele konstrukcji, przedmiotów lub scen inspirowanych wybranymi pracami Heraklesa. Nie zabrakło matematyki – pojawiły się obliczenia proporcji czy odległości – oraz oczywiście sztuki: uczniowie tworzyli makiety, rzeźby, ilustracje i kompozycje przestrzenne.
Efekty ich działań zostały zaprezentowane podczas wystawy i krótkich prezentacji multimedialnych. Uczniowie opowiadali o swoich interpretacjach mitu i tłumaczyli, jakie elementy STEAM włączyli do projektu.
Projekt okazał się świetnym przykładem, jak w atrakcyjny sposób łączyć mitologię z nauką, technologią i twórczym myśleniem. Rozwijał umiejętność współpracy, samodzielnego działania i prezentacji, a jednocześnie pozwolił spojrzeć na klasyczne mity jak na metaforę wyzwań, z którymi mierzymy się także dziś.