ŚWIATOWY TYDZIEŃ MÓZGU 2019
Przez stulecia sądzono, że ośrodkiem myśli i uczuć jest serce lub niematerialna dusza, a mózg uważano za jakąś drugorzędnego znaczenia galaretę. Jednak dzięki kilku poważnym odkryciom powoli dowiadywano się prawdy o tym tajemniczym organie. Dziś o mózgu wiemy już całkiem sporo, lecz jeszcze więcej skrywa tajemnica. Mózg jest narządem, za pomocą którego staramy się poznać samych siebie, lecz pozostaje jedynym, którego tak naprawdę wciąż nie rozumiemy i być może nigdy nam się to nie uda.
Światowy Tydzień Mózgu obchodzony był w tym roku w dniach 11 - 17 marca. Nasza szkoła przyłączyła się do obchodów tego święta. Celem podjętych działań była popularyzacja wiedzy, prezentacja najnowszych badań i ciekawostek na temat mózgu.
Jak działa mózg? Nie sposób w kilku słowach opowiedzieć o tym najbardziej zdumiewającym i najbardziej tajemniczym narządzie człowieka. W ramach Tygodnia Mózgu podjęliśmy szereg działań. Uczniowie obejrzeli prezentację multimedialna przygotowaną przez panią Paulinę Zmudzińską, z której dowiedzieli się jak działa mózg i jak o niego dbać, aby zachować go w jak najlepszej kondycji przez całe życie. Nasi uczniowie uczestniczyli w zajęciach aktywizujących mózg. Rozwiązywali zagadki logiczne wspomagające pracę mózgu: quizy, ćwiczenia rozwijające zdolności poznawcze (pamięć, uwagę, spostrzegawczość). Przeprowadzone zostały warsztaty na temat pamięci, mnemotechnik- sposobów ułatwiających zapamiętywanie. W młodszych klasach próbowaliśmy eksperymentalnie zbadać zmysły i narządy, którymi człowiek poznaje otaczający świat. Uczniowie przystąpili do konkursu szkolnego: plastycznego, kreatywnego, literackiego. Na zakończenie wspólnej zabawy młodzież sprawdzała swoją wiedzę o mózgu rywalizując podczas quizu interaktywnego w platformie Kahoot. Na holu szkoły prezentowaliśmy plakaty tematyczne, ćwiczenia, ciekawostki na podstawie książki ,,Sen Alicji, czyli jak działa mózg” profesora J.Vetulaniego.
Zgłębienie wiedzy o ludzkim mózgu było ciekawym i intelektualnym przeżyciem, a także impulsem do upowszechniania aktywności, które sprzyjać będą jego rozwojowi.