Jak obchodziliśmy  

Światowy Tydzień Mózgu 

Hasło przewodnie:

Mózg i emocje” 

 

    „Światowy Tydzień Mózgu  był po raz kolejny okazją do zwrócenia uczniom uwagi na emocje, które są między innymi fundamentem uczenia się. Dojrzałość emocjonalna, czyli zdolność zarządzania własnymi emocjami to umiejętność, która wymaga stałego wysiłku i pracy, aby się rozwinąć. Podczas wspólnych zabaw dowiadywaliśmy się, jak z sukcesem nawigować po swoim wewnętrznym, emocjonalnym świecie. Pracując z modelem mózgu odkrywaliśmy, jak powstają emocje, aby efektywniej sobie z nimi radzić. Dzięki temu  zrozumieliśmy dlaczego miewamy poczucie, że puściły nam nerwy albo pokonał nas stres. Teraz już wiemy, że  ruch aktywuje pracę naszego mózgu. Powiedzenie, że trzeba  „wybiegać" emocje, jest jednym z lepszych rozwiązań, gdy doświadczamy trudności z regulowaniem własnych stanów emocjonalnych. Dlatego warto zweryfikować nasz tryb życia tak, aby mózg zaskakiwał nas tylko w pozytywnym wymiarze.  

     Program działań  w ramach „Światowego Tygodnia Mózgu”  uwzględniał w tym roku tematy do realizacji na  godzinach wychowawczych oraz na lekcjach. Celem tych działań było wzbogacenie wiedzy oraz podniesienie świadomości uczniów obszarze sterowania oraz zarządzania swoim zdrowiem i życiem.  

    Uczniowie dyskutowali, wypowiadali się i działali w wielu obszarach. Realizacja tematów zajęć w klasach młodszych oparta była przede wszystkim na zabawie w odkrywanie tajemnic mózgu i świata emocji (,,Jak ludzie przeżywają uczucia?”, ,,Poznajemy nasze emocje”,,Czy mózg można oszukać?”,,Wywiad z Detektyw Empatią”). Dzieci obejrzały też nagrany przez pedagoga szkolnego krótki film wyjaśniający proces powstawania emocji  z wykorzystaniem modelu mózgu oraz wykonały wspólnie w ramach konkursu ,,Łańcuch mocnych stron”. Uczniowie poznawali funkcjonowanie mózgu na podstawie bogatych materiałów udostępnionych przez organizatorów projektu oraz prezentacji przygotowanych przez szkolnych specjalistów („Mózg i emocje”, „Mózg - fascynujący narząd”)Wychowawcy wszystkich klas starszych przeprowadzili zajęcia dotyczące ,,Światowego Tygodnia Mózgu” stosując różnorodne metody, aby przypomnieć uczniom o znaczeniu wiedzy, motywacji do nauki oraz potrzebie budowania dobrych relacji interpersonalnych w zespole (,,Co to znaczy, że ktoś jest inteligentny emocjonalnie?”, ,,Jak sobie radzić z trudnymi emocjami?”, ,,Jak efektywnie się uczyć?, ,,Rozmowy na temat emocji”, ,,Funkcjonowanie mózgu a nasze emocje” i inne). 

  Nauczyciele wykorzystywali proponowane materiały również na lekcjach przedmiotowych, nawiązując do realizowanych treści, aby w szerszym kontekście przekazać uczniom wiedzę na temat efektywnego wykorzystania możliwości swojego mózgu, w tym do podniesienia efektów uczenia się (,,Ach te hormony. Nasz mózg emocjonalny”,  ,,Jak funkcjonuje ludzki mózg?", ,,Jak zwiększyć wydajność pracy mózgu? Jak dbać o mózg?, ,,Mózg w liczbach”). Na lekcjach wychowania fizycznego  natomiast podejmowane były tematy dotyczące znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, kiedy dzieci i młodzież mają ograniczone możliwości w tym zakresie zbyt wiele czasu spędzają przed komputerami. 

 

Przykładowe materiały, które wykorzystaliśmy w czasie zajęć: 

  • Młyn wiedzy ,,Tydzień Mózgu z Młynem Wiedzy - warsztaty, pokazy, prezentacje i wykłady w wersji online. 

  • Mity psychopedagogiczne - ,,Neurobzdury i pseudonauka. Jak się przed nimi bronić? - wykład p. dr. Pawła Boguszewskiego. 

  • Wykłady, szkolenia, warsztaty dla nauczycieli i rodziców organizowane przez: Park Kultury  w Bydgoszczy, MOEN w Bydgoszczy, CEN w Bydgoszczy, Toruniu, Włocławku. 

  • Wspólne wirtualne wycieczki połączone ze słuchaniem muzyki. 

  • Śmiej się! Mózg to lubi! „Śmiejmy się, bo w pandemicznej izolacji to samo zdrowie” - zwłaszcza teraz, kiedy jesteśmy w izolacji i trzeba poszukiwać wszystkiego, co pozwoliłoby nam oderwać się od pandemicznej rzeczywistości - badacz śmiechu prof. Przemysław Grzybowski z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. 

  • Co się dzieje w mózgu nastolatka? - Jak działa mózg nastolatka? I dlaczego właśnie w taki sposób? Wykład - dr Wojciech Glac adiunkt w Pracowni Neurobiologii Katedry Fizjologii Zwierząt i Człowieka Uniwersytet Gdański 

  • Wyloguj swój mózg! - Techniki relaksacyjne: Antystresowe kolorowanki „Spiral Betty, inspirowane grawerem Saint Veronica autorstwa Claude'a Mellana. 

Nadal polecamy! 

Zachęcamy też do obejrzenia prezentacji zamieszczonej pod zdjęciami:)