SZTUKA BUNTU I PROWOKACJI.
DADAIZM W OCZACH NASZYCH UCZNIÓW

Nasi siódmoklasiści na zajęciach plastycznych weszli w rolę współczesnych dadaistów i twórczo zinterpretowali uznane dzieło sztuki, przekładając go na współczesny język ucznia. Nim do tego doszło, dowiedzieli się: Czym właściwie jest dadaizm? Dadaizm – międzynarodowy ruch artystyczno-literacki w sztuce początku XX wieku, którego głównymi hasłami były dowolność wyrazu artystycznego, zerwanie z wszelką tradycją i swobodą twórczą odrzucającą istniejące kanony. Jego członkowie, będący świadkami I wojny światowej, w poczuciu rozpadu cywilizacji negowali powszechnie przyjęte ideały estetyczne i wartości. Znaczenie dadaistów polegało na przesunięciu granic sztuki i umożliwieniu artystom swobody wypowiedzi. Odegrali także rolę w odrzuceniu tradycyjnie pojmowanej sztuki i estetyki, za dzieła uznając przedmioty codziennego użytku, wytwory przypadku czy wręcz śmieci. Na ruinach dadaizmu wyrósłsurrealizm, po części tworzony przez tych samych artystów.

Praktyczną formą lekcji o tym nurcie sztuki było zastosowanie haseł XX-wiecznych dadaistów, jakimi były absurd, zabawa oraz dowcip w pracach plastycznych. Uczniowie stworzyli prace zabawne, dziwne i zagadkowe. Za wzór posłużyła im praca francuskiego artysty Marcela Duchampa „Mona Lisa z wąsami”, który stworzył spontanicznie w 1919 roku. Kilka pociągnięć ołówkiem Marcela Duchampa i pocztówkowa reprodukcja stała się manifestem nowej sztuki. Duchamp obalił, a raczej próbował obalić kult dzieła, będącego symbolem doskonałości. To właściwie nie obraz, ale dzieło z nurtu ready-made (gotowy przedmiot), który jednych oburza, a innych zachwyca. Owoce ich pracy możecie państwo oglądać poniżej. Jak można się domyśleć najczęściej przerabianym przez uczniów obrazem była „Mona Lisa” Leonarda da Vinci.

Zapraszam do obejrzenia zdjęć prac plastycznych uczniów klas siódmych.


Gracjan Czapiewski
-  nauczyciel plastyki i muzyki