Uczestniczyliśmy w projekcie realizowanym przez Fundacja Go'n'Act o nazwie „W sieci AI – ciemniejsza strona sztucznej inteligencji i branży technologicznej”. Na lekcji matematyki uczniowie klasy 7a wzięli udział w grze korytarzowej, tzw. quizowystawie, której celem była krytyczna refleksja nad ukrytymi kosztami rozwoju sztucznej inteligencji – zarówno społecznymi, jak i środowiskowymi.
Na początku zajęć uczniowie zostali podzieleni na grupy. Każdy zespół posiadał dostęp do telefonu z czytnikiem kodów QR. Na korytarzu szukali specjalnych plakatów i analizowali informacje. Na ich podstawie rozwiązywali zagadki, dokonywali różnych obliczeń, pomiarów, a odpowiedzi zapisywali na specjalnych kartach. Oprócz zadań, skanowali kody i rozwiązywali quizy. Z materiałów dowiedzieli się m.in.:
- Co baseny olimpijskie mają do AI?
- Kto ponosi (i jakie?) koszty środowiskowe nowych technologii?
- Czy rozwój wirtualnego świata wiąże się z wydobyciem namacalnych zasobów?
- Czy możliwy jest etyczny rozwój AI?
- Czy starczy nam energii dla AI?
- Ile wody "wypija" chmura danych?
Na podsumowanie zajęć wszystkie zespoły zebrały się ponownie w klasie i wzięły udział w quzie finałowym, aby przekonać się, co zapamiętały z quizowystawy. Następnie każdy otrzymał wlepkę "Ciemniejsza strona AI". To była świetna, angażująca lekcja, która pokazała nam zupełnie inne spojrzenie na sztuczną inteligencję.