Emilia Połczyńska i Oliwia Zacheja, uczennice klasy 6a, zastanawiały się, czym jest dla nich równość płci i współdziałanie. Wykorzystały w tym celu "Cinquain", czyli pięciolinijkowy wiersz wymyślony przez Adelaide Crapsey. Była amerykańską poetką, która czerpała inspirację z japońskiego haiku i tanki.
Jak stworzyć Cinquain dydaktyczny?
1. Pierwsza linijka to jedno słowo będące tytułem wiersza (u nas "Równość płci" i "Współdziałanie").
2. Drugi wiersz zawiera dwa słowa, które są przymiotnikami opisującymi tytuł.
3. Trzeci wiersz zawiera trzy słowa, które mówią coś więcej o temacie wiersza lub pokazują działanie.
4. Czwarty wiersz zawiera cztery słowa, które pokazują emocje związane z tematem wiersza lub go opisują.
5. Piąty wiersz to jedno słowo, które jest synonimem tytułu lub jest do niego bardzo podobne.
Jak uczennice same przyznały, podobało im się, że w tak prosty z pozoru sposób mogły stworzyć prawdziwe wiersze i poczuć się jak poetki, przy okazji poruszając kluczowe tematy: równość płci, pokój, sprawiedliwość.