Każdy z nas jest wyjątkowy i posiada coś, co wyróżnia go spośród innych. Możemy różnić się wyglądem, umiejętnościami, zainteresowaniami i sposobem myślenia. Te różnice sprawiają, że jesteśmy ciekawi i możemy wiele wnieść do grupy i w działania, w które się angażujemy. Czy jednak nasze różnice oznaczają, że ktoś jest "lepszy" albo "gorszy" od innych? Czy powinny wpływać na to, w jaki sposób nawzajem się traktujemy? Co oznacza równość?
Z takimi pytaniami zmierzyli się uczniowie i uczennice klasy 5b podczas lekcji wychowawczej. Mieli przyjrzeć się sobie, swoim umiejętnościom, zainteresowaniom, temu co lubią i co jest dla nich ważne. Każdy dostał mały listek i napisał na nim jedno zdanie o sobie, pokolorował listek i przykleił na dużym rysunku drzewa. Listki miały taki sam kształt, ponieważ wszyscy uczniowie należą do tej samej grupy, jaką jest klasa, ale każdy z nich miał inny kolor i inną cechę. Uczniowie zastanawiali się wspólnie, co by było, gdyby wszyscy byli identyczni – czy drzewo byłoby tak interesujące i różnorodne? Doszli do wniosku, że różnorodność w grupie jest wartościowa, bo każdy ma wtedy coś innego do zaoferowania i uczą się od siebie nawzajem. Zgodzili się również z tym, że mimo różnic, wszyscy są sobie równi - mają taką samą wartość, prawa i zasługują na szacunek.