Nawyki to czynności wykonywane naturalnie i z przyzwyczajenia. Nie myślimy już o nich, tylko działamy szybko i odruchowo. Warto, by nasze codzienne nawyki były zdrowe dla nas i dla środowiska. Uczniowie Samorządu Uczniowskiego zgłębiali tematy zero-waste, zasada 3R (reduce, reuse, recycle) i oszczędzanie wody.
 
Kolejni przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego - Ksawery z klasy 8b i Cyprian z klasy 8a skupili się na sposobach oszczędzania wody. Przeprowadzili w szkole ankietę za pomocą której sprawdzali, które czynności powtarzają się najczęściej wśród uczniów, a które najrzadziej. Okazało się, że sporadycznie zbieramy deszczówkę, aby wykorzystać ją do podlewania roślin. Często zaś segregujemy śmieci, używamy własnych bidonów na wodę i pudełek na lunch, chodzimy na zakupy ze swoją reklamówką i docieramy do szkoły pieszo lub rowerem. To świadczy, że staramy się żyć ekologicznie.
 
Zadaniem tych samych uczniów było również wymyślenie 5 nowych zastosowań do różnych rzeczy codziennego użytku tak, aby dać im drugie życie. Wymyślili, że np. z firanki da się zrobić moskitierę na okno lub balkon, woreczki do prania, siateczkowe torby na warzywa/owoce, delikatną dekorację na abażur do lampy czy tkaninę do prac plastycznych (jako szablon do farbowania lub odbijania wzorków). Plastikowy pojemnik po lodach mogliby wykorzystać na przechowywanie kredek i mazaków, jako pudełko na drugie śniadanie, skarbonkę, doniczkę do ziół lub pojemnik na resztki do kompostu. Patyczek po lodach przydałby się jako znacznik do roślin (np. z nazwami ziół), mieszadło do farb, zakładka do książki po ozdobieniu czy szpatułka do nakładania maseczki. Słoik zamieniłby się w świecznik lub lampion, wazon na małe kwiaty czy dekorację do pokoju. Następnie swoje pomysły przekuli w działanie i samodzielnie zrobili kulę śnieżną w słoiku.
 
Na koniec Ola i Witek z klasy 7a stworzyli 10-dniowe wyzwanie dla społeczności szkolnej zachęcające do zmiany codziennych nawyków na bardziej oszczędne i zrównoważone. Taki sposób myślenia i działania pomaga zmniejszyć ilość odpadów. Powinniśmy przede wszystkim mniej kupować (reduce), używać rzeczy ponownie (reuse) i na końcu poprawnie segregować i przetwarzać odpady (recycle). Dzięki temu oszczędzamy zasoby Ziemi, mniej zanieczyszczamy środowisko i tworzymy mniej odpadów.
 
Taki sposób myślenia i działania pomaga zmniejszyć ilość odpadów. Powinniśmy przede wszystkim mniej kupować (reduce), używać rzeczy ponownie (reuse) i na końcu poprawnie segregować i przetwarzać odpady (recycle). Dzięki temu oszczędzamy zasoby Ziemi, mniej zanieczyszczamy środowisko i tworzymy mniej odpadów.