Dzień drugi – 12 września

Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Bydgoszczy z aplikacją miejską „Czas na Bydgoszcz”. Odwiedziliśmy prawie wszystkie miejsca zaznaczone na wirtualnej mapce. Wystartowaliśmy ze Starego Rynku, a potem przeszliśmy pod pomnik Kazimierza Wielkiego. Nasi goście ze Lwowa bardzo się zdziwili, że król nadał prawa miejskie nie tylko ich rodzinnemu miastu, ale także Bydgoszczy. Przy okazji obejrzeliśmy ukryte na podwórzu jednego z domów na ulicy pod Blankami resztki średniowiecznego muru miejskiego. Następny przystanek mieliśmy przy zabytkowym tramwaju stojącym przy ulicy Długiej. Stamtąd przenieśliśmy się w okolice Rybiego Rynku, gdzie oglądaliśmy makietę zamku bydgoskiego, a młodzi ludzie mieli okazję dowiedzieć się co nieco o historii warowni. Z Rybiego Rynku udaliśmy się do spichrzy, a stamtąd rozpoczęliśmy wędrówkę ulicą Gdańską do Palcu Wolności i fontanny Potop, która zrobiła duże wrażenie na naszych gościach. Do hotelu wracaliśmy przez Plac Teatralny i most Jana Kiepury. Jeszcze obejrzeliśmy Młyny Rothera i nadszedł czas krótkiego odpoczynku i obiadu.

Popołudnie upłynęło pod znakiem kultury zachowania i to bardzo dosłownie, ponieważ szef MOEN-u, pan Łukasz Kosiński, znawca protokołu dyplomatycznego, poprowadził dla polskiej i ukraińskiej młodzieży zajęcia z savoir- vivre`u. Zajęcia dotyczyły zachowań codziennych w domu, szkole, miejscach publicznych oraz w sytuacjach uroczystych. Młodzi ludzie byli zajęciami zachwyceni, ponieważ były ciekawe, przydatne, a przy tym przeplatane humorem.

Wieczorem wróciliśmy z Stary Rynek i ulicę Mostową, aby podziwiać rozświetloną nocą Bydgoszcz. Jeszcze raz znaleźliśmy się także przy Młynach Rothera, aby miło spędzić czas przy podświetlanych wodotryskach.

Najważniejszą informacją jest jednak to, że wieczorem nasi uczniowie i ukraińscy goście byli już w najlepszej komitywie. Przez ten jeden dzień zdążyli wszyscy się zapoznać i polubić, do tego stopnia, że zaczęli się odwiedzać w hotelowych pokojach i dopiero cisza nocna zakończyła rozmowy i śmiechy.